בית חדשות הפיסגה חדשות נפתרה התעלומה - פקקי התנועה בשבוע שלפני ראש השנה נגרמו מאיפוס המחשב אחרי 10 שנים

נפתרה התעלומה - פקקי התנועה בשבוע שלפני ראש השנה נגרמו מאיפוס המחשב אחרי 10 שנים

דוא הדפסה PDF

בשבוע שלפני ראש השנה בימים ראשון שני ושלישי חוו תושבי פסגת זאב פקקים עצומים בשעות הבוקר ביציאה מהפסגה. היציאה מהפסגה בכל יום כידוע אינה חוויה פשוטה, אבל בימים אלו המצב היה בלתי נסבל וחריג ביותר עפ"י כל קנה מידה. גם בעירייה הבינו שמדובר במצב חריג אבל לא הצליחו להבין מה קורה. מתכנני רמזורים בירושלים, מהנדסים בארה"ב ומהנדסים של חברת וימאזור, היו בשיחות ועידה ובדיקות וישבו ימים ולילות כדי לנסות לעלות על הבעיה, אך ללא הצלחה. בסופו של דבר מי שעלה על הבעיה היה אחראי משמרת במרכז בקרת הרמזורים של עיריית ירושלים (מנת"י). אחראי המשמרת החליט בשעה 6:30 לבדוק את אחת מתוכניות הרמזור בזמן ביצוע וראה שבתוכנית הרמזור השעה 4:30. סגנית ראש העיר יעל ענתבי שעקבה כל הזמן אחר עבודת הצוותים המקצועיים הבחינה מתלונות הציבור שהגיעו אליה כי קיימת בעיה בתזמון תכניות הרמזור השונות המתחלפות בין השעות 5 ל 9 בבוקר לפי לחצי התנועה הצפויים, דבר שבסופו של דבר התברר כתקלה ברמזורים.מסתבר שהבעיה הייתה ב"שעון האטומי" של מערכת הרמזורים. מה שאומר שתוכניות הרמזור אינן מסונכרנות לשעה הנכונה אלא מתפקדות לפי השעה שמראה אותו שעון. בשעת השיא בתנועה בין שש לשמונה הרמזורים למעשה תיפקדו כאילו בין 4 ל 6 בבוקר כאשר זמן הלחץ עוד לא התחיל. לדברי המומחים לא ניתן היה לעלות על הבעיה בקלות כי דו"חות הביצוע הראו כי תכניות הרמזור התחלפו בזמן, רק שהזמן מתברר לא היה הזמן הנכון. אי אפשר לעלות על זה אלא אם כן נכנסים לתוכנית רמזור בזמן אמת ומבחינים בהבדל השעות בין שעון המערכת לשעון האמת.מאז גילוי התקלה, כל בוקר נכנס  בקר במרכז הבקרה למחשב ובודק שכל התוכניות נכנסות לפעולה בזמן הנכון.מה גרם לבעיה בשעון האטומי? כזכור, בהסכם שנחתם בין המדינה לזכיין הרכבת הקלה, תכנון כל הרמזורים המשיקים לקו הרכבת בוצע ע"י הזכיין וזאת כדי לוודא שהרמזורים יהיו מסונכרנים עם הרכבת ויתנו לה את העדיפות בצמתים. את המערכת תכנן עבור הרכבת מהנדס רמזורים מחו"ל שכיוון את השעון האטומי של המערכת לפי שעון גריניץ' בלונדון - שעתיים פחות לפי אזור הזמן של ישראל ואיפס את התוכניות לעשר שנים.        10 שנים מאז שהתחיל אותו מהנדס לתכנת את המערכת ב 25 לספטמבר 2006 חלפו ועברו והגיע ה 25 לספטמבר 2016 והשעון האטומי התאפס לזמן גריניץ'.  כלומר המערכת חשבה שהשעה 4 לפנות בוקר כאשר השעה האמתית אצלנו הייתה 6 בבוקר וכך תכניות הרמזורים שמתחלפות בשעה 6 התחלפו רק בשעה 8 ואז התנועה החלה לזרום ביתר קלות.במערכות מעין אלו כולל רשתות תקשורת ולוויינים משתמשים בשעון אטומי שהוא מדויק ביותר והסטייה האפשרית בו היא מינימלית על פני שנים – כמובן אם הוא מכוון לארץ הנכונה. ראוי לציין כי במהלך 2017 עיריית ירושלים תשדרג את  מערכות הבקרה של הרמזורים בתקציב של 6 מיליון ₪. היכולות שיהיו למערכת הבקרה החדשה יהיו הרבה יותר משוכללות כך שניתן יהיה לעלות על תקלות בעזרת גלאים בלי צורך בדיווחים מהשטח. הגלאים הווירטואליים הקיימים כיום יוחלפו במערכת הבקרה החדשה בגלאים פיזיים כך שהבקרה תדע בזמן אמת אם הרכבת עברה את הרמזור או לא וכך ניתן יהיה גם לקצר זמני המתנה ברמזורים.סגנית ראש העיר יעל ענתבי שמקדמת בעירייה נושאים הקשורים ל"עיר חכמה" פועלת לביצוע פיילוט של גלאים חכמים ברמזורים ביציאה מפסגת זאב ולאורך ציר בר-לב  כדי למקסם את יכולת העברת נפחי התנועה בצמתים ובכך להקל על פקקי התנועה.יחד עם זאת, נפחי התנועה בצפון ירושלים הגיעו לכך שקיבולת הצמתים לא תאפשר טווח גדול לשיפורים ויהיה צורך בהפרדות מפלסיות מחד ושיתופי נסיעות ושיפור בתחבורה הציבורית מאידך.

 

סטטיסטיקה

מונה צפיות תוכן : 838412

חפשו אותנו...

Facebook

סקר

איפה אתם עורכים קניות גדולות של מוצרי מזון ומכולת
 

מבזקים

מבזקים


זמני השבוע

פרשת השבוע:
ויצא
כניסת השבת: 16:01
צאת השבת: 17:15

תמונת השבוע