מה חושבים בכנסת על הרכבת הקלה?!

דוא הדפסה PDF

דיון בכנסת בשאילתה של ח”כ חיים אמסלם שנערך ביום רביעי 24.2.10 – מספר ימים לפני פורים: פרויקט הרכבת הקלה בירושלים: סחבת והתעלמות מצרכי הציבור החרדי.

היו”ר יולי תמיר:
חבר הכנסת אמסלם, פרויקט הרכבת הקלה בירושלים: סחבת, והתעלמות מצרכי הציבור החרדי, הצעה לסדר-היום מספר 2560, בבקשה.
חיים אמסלם (ש”ס):
גברתי יושבת הראש, חבריי חברי הכנסת, אדוני השר, תושבי ירושלים כבר התרגלו לשיבושי התנועה במרכז העיר ולאורך התוואי המתוכנן של הרכבת הקלה, שנמשכים כבר מזה כמה שנים, פרויקט הרכבת הקלה בירושלים הוא דוגמה בולטת להתעלמות הרשויות מהציבור החרדי וצרכיו. הציבור החרדי הוא ה-צרכן ה-מרכזי של התחבורה הציבורית. המשפחות החרדיות הן על פי רוב מרובות ילדים והכנסתן על פי רוב נמוכה, מה שמביא לכך שציבור זה מבצע שימוש נרחב בתחבורה הציבורית באחוזים גבוהים יותר מכל ציבור אחר. אם כן, מדוע מהלך זה, שבא לשפר ולקדם את התחבורה הציבורית בירושלים, מתעלם בעליל מצורכי הציבור החרדי?
חישוב קל מעלה, שהאוכלוסייה החרדית רק תפסיד מהפעלת הרכבת הקלה. ראשית, מסלול הרכבת הקלה עובר הרחק מהשכונות החרדיות. כוונתי לשכונות גאולה, מטרסדוף, הר נוף, גבעת שאול, רמת שלמה, רמות, כל האזורים החרדיים. הציבור החרדי לא יוכל לעבור להשתמש ברכבת הקלה ויישאר תלוי בתחבורה הציבורית הישנה, ימשיך להידחס באוטובוסים, והצפיפות הרבה המאפיינת את האוטובוסים בקווים המשרתים את הציבור החרדי צפויה להישאר.
כמו כן, הפרויקט שמתוכנן לפתור את בעיית הפקקים בירושלים שכח משום מה לטפל בפקקים הנצחיים, שאוטמים את האזורים החרדיים גאולה, כיכר השבת, צומת בר אילן. אדרבה, העומס ממרכז העיר יועתק אל הצירים החלופיים, שעוברים בשכונות החרדיות, לשם תופנה תחבורת האוטובוסים והרכבים הפרטיים.
מדוע כאשר מבוצע מהלך בהיקף כה נרחב ובעלות של כשני מיליארד שקל, האוכלוסייה החרדית אפילו לא נלקחת בחשבון? למה אין התחשבות בצורכי האוכלוסייה, שהינה כשליש מתושבי הבירה ומשתמשת בתחבורה הציבורית באחוזים גדולים יותר מכל אוכלוסייה אחרת בעיר? לצערי, שוב ושוב אנו מקבלים תזכורות מכל הכיוונים שהחרדים הם אזרחים סוג ב’. אבקש לדון בנושא באחת מהוועדות שיוחלט עליהן.
היו”ר יולי תמיר:
תודה רבה. שר התשתיות, בבקשה.
חבר הכנסת אמסלם, זה קצת מאוחר להעלות את הסוגיה הזאת עכשיו - אתה יודע כמה כבר עובדים על הרכבת? 5, 6, 7, 8?
שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו:
לפי סולם ריכטר, 50 שנה כבר.
אורי אורבך (הבית היהודי): עשר שנים.
היו”ר יולי תמיר:
נראה כאילו מאז שנברא העולם, בלי להתווכח על דרווין או לא, חפרו את הרכבת הקלה בירושלים וטרם סיימו.
שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו:
גברתי היושבת ראש, חברי הכנסת, אני משיב בשם שר התחבורה, מר ישראל כץ. הקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים נמצא בסדר עדיפויות גבוה במשרד התחבורה, משרד האוצר ועיריית ירושלים. פרויקט זה ישפיע בצורה משמעותית על הרגלי הנסיעה בירושלים וישפר את איכות חיי תושביה.
עם זאת, אני מודע לסבל שנגרם לתושבים במהלך הקמת הפרויקט, ובפרט על רקע התארכות הקמתו בגין מחלוקות רבות בין המדינה לזכיין.
העבודות בפרויקט נמשכות כל העת, ובימים הקרובים אף יחלו בנסיעות מבחן על חלק ממסלול הנסיעה של הרכבת, וזאת לקראת סיום הפרויקט בשנה הקרובה. אנו נמשיך לפקח על העבודות המתבצעות ולקדם בכל האמצעים ובכל המאמצים את הקמת הפרויקט לרווחת התושבים.
באשר לשירות של התחבורה הציבורית שניתן לציבור החרדי, תוואי הקו המוקם בימים אלו תוכנן על רקע סקר ביקושים של מערך התחבורה הציבורית בירושלים. סקר זה, שנערך על-ידי אנשי מקצוע ומערכות בדיקה בין-לאומיות, מצא כי מסלול הנסיעה משד’ הרצל דרך רחוב יפו ודרך כביש מספר 1 הינו המוקד המרכזי לביקושי נסיעות בתחבורה הציבורית בירושלים.
דוד רותם (ישראל ביתנו):
יש בעיה עם הרכבת הקלה בשכונות החרדיות. הם ירצו קווי מהדרין, ואם יישבו נשים מאחורה וגברים מקדימה, הרכבת לא יהיה לה - - -
השר לשירותי דת יעקב מרגי:
לא. עשו מסילה כפולה.
שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו:
אני חושב שהם פשוט יישבו על מסילת ישרים, והכל יהיה בסדר.
אורי אורבך (הבית היהודי):
לכן, אדוני השר, יש נסיעת מבחן. מנסים לנסוע ביחד. לא יצליחו? - יעשו עוד רכבת.
היו”ר יולי תמיר:
אם זה לא היה כל כך עצוב, זה אפילו היה מצחיק.
שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו:
אחד הקווים הנוספים שיפעלו במסגרת הרשת (הקו הכחול) יעבור מדרום העיר, דרך לב השכונות החרדיות - גאולה, שכונת הבוכרים ושכונת שמואל הנביא - ויגיע עד להר חוצבים, ובשלב יותר מאוחר גם לשכונת רמות.
במסגרת הרשת, מתוכננים צירי תנועה נוספים לרחוב בר-אילן, רחוב ירמיהו ועוד שלוחה מהקו הראשון אל שכונת הר נוף דרך שכונת גבעת שאול.
חבר הכנסת אמסלם, נדמה לי שעברתי כך ביעף על כל שכונות ירושלים החרדיות שאתה ציינת ולא החסרתי אחת.
קווים אלו יספקו שירות של תחבורה ציבורית כמערכת להסעת המונים לרוב השכונות החרדיות ומרכזי החיים של המגזר החרדי בירושלים. ובא לציון גואל. תודה.
שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו:
אני מציע להעביר את הדיון לוועדה.
היו”ר יולי תמיר:
אוקיי. יש הצעה אחרת? חבר הכנסת נסים זאב, יש לך הצעה אחרת? השר מציע להעביר לוועדה - אז אולי נסתפק בכך.
נסים זאב (ש”ס):
אדוני השר, הסבל שתושבי ירושלים עוברים פה יום יום ושעה שעה - איזו רכבת קלה? במה היא קלה? רכבת ארורה ומקוללת, הרסה את העיר. אפשר היום לעבור ברחוב יפו? אפילו על חמור כבר אי-אפשר לרכב בעיר הזאת. חוץ מהרפורטים של החנייה במרכז העיר אפילו בשעות הלילה עד השעה 23:00: “וימררו את חייהם” - זה מה שעושים לתושבי ירושלים. אסור להוסיף עוד מטר אחד של מסילה בעיר הזאת: לא לחרדים, לא לערבים ולא ליהודים. זו קללה שנחתה עלינו.
אדוני השר, אני רוצה להגיד לך: תיקחו בחשבון שבעיר, בסופו של דבר, תהיה רכבת אבל לא יהיו שם אנשים. תיקח את זה בחשבון. תהיה הרכבת הכי ארוכה, הכי קלה והכי מהירה - אנשים לא סובלים לנסוע ברכבות האלה, כי לא נשארה עיר בעיר הזאת. אין עיר. אם תעבור במרכז העיר בשעה 22:00 או 23:00 בלילה, מישהו יכול לעבור שם? חוץ מפסי רכבת ראית שם עוד משהו נוסף? אין. אין שום דבר.
בזמנו, הצעתי שבעיר הזאת יקחו כרכרות כמו שהיה בנתניה ובמקומות אחרים, שידהרו על סוסים - זה הרבה יותר נורמאלי מאשר הרכבת הזאת. אמבולנס רוצה לעבור בשעות הצהריים, וזו פשוט סכנת נפשות. הוא צריך לחכות ולצפור 20 דקות כדי לחצות את העיר הזאת. מי המטומטם הזה שהביא את הקללה הזאת לעיר הזאת?
אדוני, אני אומר לך: אתה, כשר התשתיות, צריך לעשות ועדת חקירה בנושא הזה. אני מדבר בכל הרצינות.
היו”ר יולי תמיר:
תודה רבה. חבר הכנסת נסים זאב, מה אתה מציע?
נסים זאב (ש”ס):
אני מדבר מכל הכאב. אני זועק את הזעקה של כל התושבים. אני עובר שם כל יום עשרות פעמים, ואני רואה איזה חורבן הביאו לעיר הזאת.
היו”ר יולי תמיר:
חבר הכנסת נסים זאב, מה אתה מציע?
נסים זאב (ש”ס):
אני מציע שזה יבוא או לוועדת סמים - אני מדבר בכל הרצינות. כי מי שהכין את התכנית הזאת היה מסומם. או לוועדת חוץ וביטחון.
היו”ר יולי תמיר:
אני חושבת שאנחנו נתכנס להצעתו של השר שמציע להעביר לוועדה. אדוני השר, לאיזו ועדה? לוועדת הכלכלה?
חיים אמסלם (ש”ס): כלכלה.
שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו:
אולי למעמד האישה - - -
דוד רותם (ישראל ביתנו):
לא. ועדת כלכלה.
היו”ר יולי תמיר:
אנחנו מצביעים. מי שמצביע בעד - הוא בעד להעביר את הנושא לוועדת הכלכלה.
הצבעה מס’ 14. בעד ההצעה להעביר את הנושא לוועדה -7,   נגד -1, נמנעים - אין.
ההצעה להעביר את הנושא לוועדת הכלכלה נתקבלה.
היו”ר יולי תמיר:
ברוב של 7 ומתנגד אחד, הנושא עובר לוועדת הכלכלה. הייתי אומרת “ובא לציון גואל”, אבל כנראה שלא.
דוד רותם (ישראל ביתנו):
גברתי, עדיף שגואל יישב בתל-אביב.

{joscommentenable}

עדכון אחרון ( חמישי, 04 מרץ 2010 23:42 )
 

נסיעה ברכבת למרכז העיר תארך.....30 דקות

דוא הדפסה PDF

עד היום, כאשר נשאלה השאלה כמה זמן תארך נסיעה בין פסגת זאב למרכז העיר כאשר תהיה רכבת קלה, התשובה שניתנה ע"י כל הגורמים המקצועיים הייתה בין 15 ל- 20 דקות, אורך זמן שגם למתנגדי הרכבת נשמע כנקודת זכות לטובת הרכבת הקלה.
בישיבת ועדת תחבורה במינהל הקהילתי שנערכה ביום שלישי האחרון, הופתעו מספר חברי הועדה הבודדים שהגיעו לגלות כי צוות תוכנית אב לתחבורה העביר לליאת בכור, המתכננת הפיזית של המינהל הקהילתי צפי של הערכת זמנים  בנסיעה מפסגת זאב למרכז העיר. באופן כללי מסתבר שנסיעה כיום באוטובוס ישן של אגד אורכת לתושבי הפסגה 30-40 דקות, תלוי במקום בו הם גרים. הצפי של צוות תוכנית אב שכאשר הרכבת הקלה תתחיל לפעול, הזמן המוערך לתושבי הפסגה להגיע מפסגת זאב למרכז העיר הוא כ-  30 דקות! הווי אומר שהנסיעה ברכבת במקרים רבים, לא תקצר בהרבה את זמן הנסיעה מהפסגה למרכז העיר ולעיתים תישאר כפי שהיא היום - 30 דקות = חצי שעה.
בחישוב זה של מחצית השעה, נלקח בחשבון, מן הסתם חישוב הנסיעה בשאטלים - האוטובוסים הקטנים שיובילו את תושבי הפסגה מהתחנות בתוך פסגת זאב אל תחנות הרכבת לאורך הציר בשד' משה דיין. שאטלים אלו יצטרכו לעשות דרכם ברחבי פסגת זאב מבלי שיוכלו לזכות להעדפה כלשהי, כפי שיש לדוגמא, להעדפת הרכבת ברמזורים. בנוסף צריך לקחת בחשבון את זמן הירידה מהשאטלים והמעבר לרכבת. כאשר היעד של הנוסעים אינו צמוד לתוואי הרכבת, יצטרכו הנוסעים, לרדת מהרכבת ולקחת שוב אוטובוס או שאטל נוסף שיביאם אל היעד. כל למשל מי שגר בפסגת זאב מרכז ברח' חיל האויר ולוקח היום קו 8 לאזור גן הפעמון - כאשר תופעל הרכבת ויתבטלו קווי האוטובוסים היוצאים מהשכונה יצטרך אותו נוסע לקחת אוטובוס לתחנת הרכבת בשד' משה דיין, לעבור לרכבת, לרדת מהרכבת במרכז העיר ומשם לקחת אוטובוס נוסף לגן הפעמון. סביר שזה יקח לו יותר זמן ויעלה לו יותר.
דוד פלבר, אחד מחברי ועדת התחבורה במינהל הקהילתי אמר לאחר הוועדה, כי נתון זה הפתיע את חברי הוועדה שלא הבינו  איזו סיבה יש לסבל הרב שנגרם לתושבים אם הדבר האלמנטרי, זמן הנסיעה, לא יתקצר באופן משמעותי.
כמובן שאם זמן הנסיעה למרכז העיר לא יתקצר משמעותית בנסיעה ברכבת, רוב  הנהגים ברכב הפרטי יעדיפו להמשיך לנסוע ברכבם במקום לעבור לנסיעה ברכבת שתכלול גם סרבול במעברים בין כלי התחבורה השונים. אם יהיו פחות נוסעים ברכבת, יגדל סכום הכסף שהמדינה תצטרך לשלם לזכיין בגין ההבטחה לפצות אותו כשמספר הנוסעים לא יגיע לרף מסויים.
פרטים נוספים שכדאי לדעת על הרכבת שנמצאת בפתחנו:
תדירות יציאת הרכבת בשעת שיא תהיה כל 4.5 דקות, במשך היום -  כל 8 דקות, ובשעות הלילה כל 12 דקות.
בכל רכבת יהיו שני קרונות בדרך כלל. (בשעות שקטות- קרון אחד) בכל קרון יוכלו לנסוע  250 נוסעים ומתוכם יוכלו לשבת 64 נוסעים בלבד.

{joscommentenable}

עדכון אחרון ( חמישי, 04 מרץ 2010 23:43 )
 

המשטרה מתנערת מאחריותה להפסיק את קולות המואזין לפנות בוקר

דוא הדפסה PDF

במסגרת המגעים שמנהלת חברת מועצת העיר יעל ענתבי מול משטרת ישראל בעניין השתקת קולות המואזין בשעות שלפנות בוקר הוחלט במשטרת המחוז להתנער מאחריותם לפתרון הבעיה.
בפניה למפקד מחוז ירושלים במשטרה כתבה יעל ענתבי: "אבקש לציין כי לפי התקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), התשנ"ג – 1992: סעיף 3(א)2: "לא ישיר אדם, לא יצעק ולא יפעיל כלי נגינה, מקלט רדיו או טלוויזיה ולא יקים רעש באמצעות פטיפון, רמקול, מגביר קול או מכשירי קול כיוצא באלה, בין השעות 14:00 ל – 16:00 ובין השעות 23:00 ל – 07:00 למחרת, באזור מגורים". מכאן, חל איסור מוחלט להשמיע רעש באמצעות רמקול או מכשירי קול בשעות הלילה.
אחריות המשטרה כאמור בחוק סדר הדין הפלילי (ברירת משפט – מניעת רעש), באכיפת ההוראות על ידי הודעת תשלום קנס ו/או הגשת כתבי אישום.
לאור האמור לעיל אבקשך לפעול להפסקת שימוש לחלוטין ברמקולים במסגדים בשעות הלילה והגבלת השימוש בשעות היום לפי  האמור בחוק".
בניגוד לפניות בעבר, להם הגיבה המשטרה בכך שהיא פועלת מול המסגדים להנמכת מפלס הרעש, הפעם בתגובתה טוענת המשטרה כי חוק עזר עירוני מטיל את האחריות לטיפול בחוק למניעת מפגעים על הרשות המקומית ופקחיה והם אלה האמורים לפעול לצמצום או הפסקת הרעש האמור. בכך למעשה מתנערת המשטרה מחובתה החוקית ומטילה את האחריות על העירייה.
הוגשה פניה ליועץ המשפטי של העירייה לבחון את תגובת המשטרה ולאחר מכן יוחלט על המשך המהלכים.
כמו כן צפוי בקרוב דיון בועדת הפנים של הכנסת בנושא זה שמתברר כי מטריד תושבים רבים ברחבי הארץ ולא רק את תושבי פסגת זאב.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

{joscommentenable}

 

 

 

עדכון אחרון ( רביעי, 09 דצמבר 2009 13:45 )
 

הוחלשו קולות המואזין שהטריד את תושבי הפסגה

דוא הדפסה PDF

חברת מועצת העיר יעל ענתבי פנתה למפקד מחוז ירושלים במשטרת ישראל בדרישה  להפסיק את קריאות המואזין המפריעות לתושבי פסגת זאב במיוחד בשעות שלפנות בוקר.


לפי החוק חל איסור להפעיל רמקולים בין השעות 11 בלילה ל 7 בבוקר. מפקד מחוז ירושלים העדיף לנהל שיחות עם האחראים על המסגד המרכזי בשועאפט והגיע איתם לסיכום על החלשת הווליום ושינוי הכיוון של הרמקולים כדי שלא יפריעו לתושבי פסגת זאב. תושבים שחשו בשינוי או שלדעתם השינוי אינו מספיק, מוזמנים להביע דעתם בפורום באתר זה.

{joscommentenable}

עדכון אחרון ( שני, 16 נובמבר 2009 14:48 )
 

סטטיסטיקה

מונה צפיות תוכן : 943666

חפשו אותנו...

Facebook

סקר

גורמים במשרד התחבורה מנסים לקדם שוב את התוכנית לביטול האוטובוסים שיוצאים מפסגת זאב ולחייב את כולם להשתמש רק ברכבת. מה דעתך?
 

מבזקים

מבזקים


חדש באתר

זמני השבוע

פרשת השבוע:
מטות מסעי
כניסת השבת: 19:10
צאת השבת: 20:24

תמונת השבוע

 

סגנית ראש העיר יעל ענתבי מעדכנת את רוה"מ נתניהו לגבי כביש 437