בית חדשות הפיסגה

האם הרכבת מת"א תגיע לגבעה הצרפתית?

דוא הדפסה PDF

בשנים האחרונות קורמת עור וגידים הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים. את העבודות המתקדמות ניתן לראות לאורך כביש ירושלים תל אביב ובתחנה הסופית שתמוקם מול  התחנה המרכזית. הרכבת אמורה להתחיל לפעול בשנת 2017.לאחרונה, פנתה חברת מועצת העיר יעל ענתבי לעמותת תוכנית אב לנסות לקדם העברה של הרכבת גם דרך  צפון ירושלים.ענתבי כתבה כי בעתיד נסיעה מת"א לתחנה המרכזית בירושלים תארך 28 דקות, ואילו נסיעה  מהתחנה המרכזית בירושלים לשכונות בצפון ירושלים אורכת עוד  30-40 דקות."כידוע לכם", כתבה ענתבי "בצפון ירושלים מתגוררים כ- 230,000 תושבים, כ 30% מתושבי העיר.כדי לפתור את האבסורד שהנסיעה בתוך ירושלים לוקחת לתושבי צפון העיר יותר מהנסיעה מת"א אני מציעה את הפתרון הבא:בנקודה המזרחית בה מסתיים הגשר שמעל עמק הארזים תתפצל המסילה וייסלל קו נוסף לאורך נחל צופים עד לגבעה הצרפתית (אפשרית תחנה גם בהר חוצבים).לפי הביקוש, הרכבות מת"א יגיעו לתחנה המרכזית או לגבעה הצרפתית. התוואי המוצע מאד נוח וזמין לעבודה. מהווה אלטרנטיבה אמיתית לתנועה בתוך ירושלים (ראו פקקי הבוקר להר חוצבים).פתרון זה ייתן מענה לאוכלוסייה בהיקף גדול מאד שמסילות רכבת אחרות בהם מושקעים מיליארדים לא מתקרבות אליו בכלל".סמנכ"ל הפיתוח העסקי של רכבת ישראל התייחס לדבריה של ענתבי ואמר כי התכנון המקורי הוא שהרכבת תגיע עד התחנה המרכזית ואז בתוך העיר יסעו ברכבת קלה. למרות זאת, ענתבי ביקשה שיבחנו את בקשתה שוב לא עפ"י התוכניות אלא עפ"י המצב בשטח בו רואים את הנסיעה הארוכה בתוך ירושלים והפקקים בבקרים להר חוצבים. בסופו של דבר, הבטיח מנכ"ל תוכנית אב נדב מרוז לענתבי לבצע בהמשך לבקשתה, בדיקה של פוטנציאל הביקושים. ובהתאם לכך להמשיך הלאה.  יצויין כי בעיריית ירושלים, רכבת ישראל, משרד התחבורה והמשרד לענייני ירושלים שוקלים את היתכנותה הכלכלית של תוכנית להמשיך את הרכבת מת"א עד לאזור שער יפו בעלות של מיליארדי ש"ח.לפי הצעתה של ענתבי הרכבת מת"א, שכאמור תתפצל לפי הביקושים, תגיע לאזור העיר העתיקה דרך הר חוצבים, הגבעה הצרפתית ולאורך שד' בר לב עד לאזור שער שכם. היתרון בתוכנית זו הוא כי ניתן לבצע את רובה מעל פני הקרקע ולכן העלות נמוכה משמעותית מרכבת תת קרקעית לאורך רח' יפו. מכיוון שמדובר ברכבת חשמלית לא תהיה בעיה של זיהום אוויר ומאידך יהיו יתרונות גדולים מאד לכל תושבי צפון ירושלים, הר חוצבים, רמות, רמת אשכול, הגבעה הצרפתית  ורמת שלמה.

 

לא יבוטלו האוטובוסים מהפסגה

דוא הדפסה PDF

משרד התחבורה תכנן לבצע פעימה נוספת בצפון העיר ובפסגת זאב לפני כחודש שבמהלכה יבוטלו עוד קווי אוטובוסים.המשרד חזר בו מהחלטתו  ובחודש הקרוב יתבצעו בעיקר תיקונים קלים הנובעים מלמידה בעקבות הפעימה הקודמת ושינויי הקווים שנעשו. חברת המועצה, יעל ענתבי שנאבקה כל העת בביטול הקווים, הביעה השבוע את שביעות רצונה ואמרה, כי היא שמחה שקיבלו את עמדתה תוך התחשבות בצרכי תושבי הפסגה. נראה שמשרד התחבורה הבין כי אם יבטלו עוד קווים בצפון העיר, כמו שבוצע בדרום העיר,  כל מערך התחבורה, כולל הרכבת הקלה, יתקשה לעמוד במשימה. ברור למערכת שהרכבת הקלה במתכונתה הנוכחית לא מסוגלת לשאת על גבה לבדה את כמות הנוסעים שיש בצפון העיר. גם בשל התדירות וגם בשל כמות הקרונות הקיימת וגם בגלל בעיות תפעוליות של הרכבת שעדיין לא באו על פתרונן. יחד עם זאת, ענתבי סבורה שבנוסף לקווי האוטובוס שהושארו יש חשיבות להפעיל עתה את האוטובוסים המזינים לרכבת. זאתמכיוון שבלעדיהם התושבים שכן רוצים להשתמש ברכבת ואינם גרים על התוואי, מתקשים מאוד ולעיתים מוותרים על הנסיעה ברכבת. ללא שאטלים מזינים  אינה מתממשת  החשיבה של "door to door" "דלת מול דלת, שהייתה בבסיס השימוש ברכבת  הקלה - האדם יוצא מהרכבת ועובר מייד אל האוטובוס וכך גם  יוצא מהאוטובוס ועובר אל דלתה של הרכבת. 
אגב, חזון ה "door to door" אינו מתממש גם בדרום העיר למרות ביטול האוטובוסים שם ושימוש בקווים מזינים וזאת שעל אף שעברו שלוש שנים מאז הפעלת הרכבת, המערך התחבורתי לא מצליח לעשות קישור נאות בין זמן הגעת הרכבת להגעת האוטובוסים המזינים,  כך שהטכנולוגיה הישראלית עדיין  מתקשה בתזמון הגעה של אוטובוס  למפרץ החניה בזמן שהנוסעים יורדים מהרכבת.

 

שינויים בתחבורה הציבורית החל מ 21.2.14

דוא הדפסה PDF

ב 21.2.14 אמורים להתבצע מספר שינויים בתחבורה הציבורית לפסגת זאב. כזכור לתושבי פסגת זאב, במסגרת הטמעת הרכבת הקלה תכננו במשרד התחבורה לבטל חלק מהאוטובוסים היוצאים והנכנסים לפסגת זאב (זאת לאחר שבתחילת הדרך חשבו לבטל את כל האוטובוסים).לאחר ההתנגדות הגורפת למהלך שהצליחה להוביל חברת המועצה יעל ענתבי בגיבוי של תושבים רבים, ויתרו בשלב זה במשרד התחבורה על מה שנקרא "הפעימה הצפונית"והוחלט על תכנית מצומצמת יותר. בשלב זה עדיין לא יכניסו את האוטובוסים המזינים לתוך תחנת הרכבת בשד' יקותיאל אדם (למעט קו 47) , אך מבחינת רוב תושבי פסגת זאב מדובר בהחלט בתוכנית משופרת לעומת מה שתוכנן.ראשית, רוב הקווים ימשיכו לפעול כרגיל:.47 ,729 ,49 ,22 ,25שני קווים שישתנו הם 6 ו 8. שני אלה, קו 6 שמגיע לפסגת זאב מזרח וקו 8 למרכז היו קווים בעייתיים עם זמני הגעה לא צפויה וזאת בשל אורכו הגדול של המסלול של כל אחד מהם. בכל פעם שאוטובוסים בקווים אלו נתקעו באמצע הדרך בגלל פקקים או כל סיבה אחרת, חל עיכוב גדול ולעיתים נוצר מצב בו מגיעים 2-3 אוטובוסים ביחד וכך גם נוצרו מצבים שאוטובוסים לא יוצאים בזמן מהתחנה הראשונה, כי הנהגים לא הספיקו לעשות את הסיבוב בזמן שהוקצב להם. מכיוון שאוטובוסים לא יכולים להתחיל מסלול באמצעו העיכוב נגרר הלאה ועימו הבלגן. מצב זה של הקווים בגיבוי סקרים שנערכו ע"י "עמותת תכנית אב" עמותה המשותפת לעירייה ולמשרד התחבורה, בקרב הנוסעים, הביאו למסקנה, כי רוב הנוסעים בקווים אלה אינם נוסעים מקצה לקצה אלא נדרשים לנסיעה של שליש או מחצית המסלול. הפתרון שעליו הוחלט הוא לחלק כל אחד מהקווים לשניים ובכך לנסות לשפר את השירות שניתן בקווים אלה: קו 8 שנסע מפסגת זאב לתלפיות יחולק לשניים: קו 8א' - ייסע מפסגת זאב לתחנה המרכזית)בית יהב( ומשם ימשיך לגבעת שאול והר נוף)בעתיד מתכננים לשנות את מספר הקו ל 65 (.וכך גם בחזור.קו 78 ייסע מתלפיות מזרח אל התחנה המרכזית- קו מהיר שיצוייד במפרקיות חדשות.השינויים בקו 6:מספרו בפסגת זאב ישתנה לקו 66 - שייסעמפסגת זאב, במסלול כמו קו 6 של היום, אבליגיע רק עד התחנה המרכזית. )בעתיד, התכנוןהוא שקו 66 יעבור דרך בר אילן לתחנה המרכזיתומשם לגבעת רם(.מי שירצה להגיע מפסגת זאב לגבעת מרדכיולקניון, יצטרך להחליף אוטובוס בתחנההמרכזית.חלקו השני של קו 6 שישאר קו 6 ייסע מקניוןמלחה דרך גבעת מרדכי לתחנה המרכזית.כאמור, קו 22 , וקו 25 ממשיכים במסלולהרגיל.חברת מועצת העיר יעל ענתבי שפעלה בשםתושבי השכונה למנוע את ביטול קווי האוטובוסאמרה, כי היא מקווה שהתצורה הסופית לאתהיה שונה בהרבה מהתוכנית הנוכחית.יחד עם זאת, היא תפעל להארכת קו 22 או קו6 עד לקניון מלחה כדי לאפשר נסיעה ישירה לקניון במקום קו 6 שקוצר.

עדכון אחרון ( ראשון, 26 ינואר 2014 16:56 )
 

נדחתה עד להודעה חדשה ה"פעימה הצפונית" בתחבורה

דוא הדפסה PDF

בעקבות התערבותה של חברת המועצה יעל ענתבי נדחתה הפעימה הצפונית שתוכננה לסוף החודש. הפעימה תוכננה להתבצע ב 27.12.13 והייתה אמורה בתכנון הראשוני שלה לבטל את כל האוטובוסים היוצאים מהפסגה ובמקומם להכניס קווים פנימיים בתוך פסגת זאב (שאטלים) שיביאו את הנוסעים אל הרכבת. בשלב שני תוכנן  להוציא שני קווים מרכזיים מפסגת זאב 65 ו 66 שיסעו מפסגת זאב מרכז ומזרח. האחד דרך כביש בר אילן לגבעת שאול והשני דרך כביש בר אילן לגבעת רם שניהם דרך התחנה המרכזית, הקו להר הצופים נשאר במתכונתו הנוכחית. תושבים רבים פנו לחברת מועצת העיר יעל ענתבי שתפעל  נגד הכוונה לבצע את הפעימה. ענתבי אומרת שיש בפעימה דברים חיוביים כמו הקווים בתוך השכונה, אך ראוי היה לחשוב על יעדים חשובים לתושבי הפסגה כמו מרכז העיר וקניון מלחה וגם להתחשב בתלות היחידה ברכבת. כיום הרכבת בשעות מסויימות עמוסה עד מאוד כך שאי אפשר לעלות עליה ולא ברור איך המערכת רוצה להעמיס על הרכבת עוד נוסעים. דבר נוסף הוא שכמעט בכל יום הרכבת נתקעת מסיבות שונות ולא ניתן יהיה לאכוף על כל תושבי הפסגה לנסוע דווקא בה.  ראוי לציין כי הרכבת משמשת ככלי תחבורה יעיל להרבה תושבים שישמחו להכנסת השאטלים. בעיקר לאלה שגרים על התוואי הנוסעים ברכבת בשעות הלחץ והיעד שלהם קרוב לתחנות הרכבת. הרכבת כיום, אומרת ענתבי, לא יכולה להוות פתרון מאולץ לכל הנוסעים בתחבורה הציבורית. בנוסף, כאשר יהיו השאטלים הם יגרמו לעומס על הכבישים ויגרמו רק ליותר פקקים בשעות העומס. בתחילת הדרך, משרד התחבורה תכנן לבטל את כל האוטובוסים היוצאים והנכנסים אל פסגת זאב. כיום בעקבות הלחצים המצב נראה אחרת לגמרי.  בשלב ראשון התקבלה ההחלטה לדחות את השינויים עד אחרי הבחירות לעירייה. במקביל הבינו במשרד התחבורה כי הלחץ המופעל לא יאפשר להם לממש את כוונותיהם לבטל את כל האוטובוסים והם הביאו תוכנית חדשה. בעקבות בקשתה של חברת מועצת העיר יעל ענתבי התקיימו בשבועיים האחרונים מספר דיונים בעירייה אודות השינויים הצפויים ב"פעימה הצפונית" שישפיעו רבות על התחבורה הציבורית בפסגת זאב. חברת המועצה, יעל ענתבי, השתתפה לאחרונה בשני דיונים בנושא, האחד דיון עם נציגי משרד התחבורה, תוכנית אב, מנהל אגף תחבורה בעירייה, מנכ"ל העירייה וראש העיר. בישיבה זו הוצגה התוכנית החדשה ונערך דיון. שבוע לאחר מכן התקיימה ישיבת צוות תחבורה בנוכחות נציג אגד ונערך דיון נוסף. כרגע, עדיין לא ברור לכמה זמן הפעימה נדחית. יעל ענתבי מסרה כי תסכים לפעימה רק כאשר השינוי ייקח בחשבון את הרגלי הציבור האמיתיים, את הצרכים של הציבור, את היכולות של המערכות השונות סיטיפס ואגד ואת היכולות של כלי התחבורה השונים.

 

סטטיסטיקה

מונה צפיות תוכן : 838086

חפשו אותנו...

Facebook

סקר

איפה אתם עורכים קניות גדולות של מוצרי מזון ומכולת
 

מבזקים

מבזקים


זמני השבוע

פרשת השבוע:
ויצא
כניסת השבת: 16:01
צאת השבת: 17:15

תמונת השבוע